OWCA Z WIDOKIEM — miejsce otwarte na twórcze formy ekspresji

SZYMON BOGACZ

Przede wszystkim wymyślam dramaty i komedie, tworzę scenariusze i opowiadania, opowiadam bajki, a czasem nawet je zapisuję. I bardzo chętnie się tym wszystkim dzielę.

Szymon Bogacz

Szymon Bogacz (1976) – studiowałem na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, grałem na trąbce w takich orkiestrach jak Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, Polska Orkiestra Radiowa. Jestem także absolwentem scenariopisarstwa na PWSFTViT im. Leona Schillera w Łodzi i byłem stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2013 do 2016 roku pełniłem funkcję dramaturga i kierownika literackiego w Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.

FILMOWO

W tym roku na ekrany polskich kin wchodzi film na podstawie mojego scenariusza. “Fisheye” to thriller w reżyserii Michała Szcześniaka (występują między innymi Julia Kijowska, Piotr Adamczyk, Wojciech Zieliński).

TEATRALNIE

Napisałem kilkadziesiąt dramatów, z których wiele doczekało się realizacji scenicznych, między innymi „W imię Ojca i Syna” (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, reż. Piotr Ziniewicz), „Allegro moderato” (Teatr na Woli w Warszawie, reż. Krzysztof Rekowski), „Koło kwintowe – fragmenty” (PWST w Krakowie, reż. Aleksandra Popławska), „Tata ma kota (Albo poczytaj mi tato)” w reż. Łukasza Witta-Michałowskiego w ramach Sceny Prapremier InVitro, „Nocami i dniami będę tęsknić za Tobą” (Teatr Polski w Bielsku-Białej, reż. Julia Mark), „Szaberplac, moja miłość” (Teatr Współczesny we Wrocławiu, reż. Tanja Miletić Oručević).

Byłem także dramaturgiem i współautorem sztuki „…nie czekajcie” na podstawie tekstu „Kebab” Gianiny Carbunariu (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, reż. Robert Zawadzki). Kolejna realizacja tekstu „W imię Ojca i Syna” w reż. Daniela Adamczyka w Czytelni Dramatu w Lublinie została nagrodzona główną nagrodą XVI Przeglądu Małych Form Teatralnych „Letnia Scena 2014” w Łodzi.

Spektakl „Karskiego Historia Nieprawdziwa” w reż. Julii Mark (Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze) został nagrodzony Srebrnym Kluczykiem w kategorii najlepszy spektakl teatralny, a słuchowisko na podstawie tego samego tekstu statuetką TALANTONA (za debiut dramaturgiczny w Teatrze Polskiego Radia). „Karskiego Historia Nieprawdziwa” znalazł się także w finale 21. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Na 1. Festiwalu TEATROTEKA FEST (2017) nagrodę za najlepszy tekst dramatyczny jury przyznało mojej sztuce „Zakład Doświadczalny Solidarność” (spektakl Teatru Telewizji w reżyserii Adama Sajnuka).

ORATORYJNIE

W 2018 roku, na podstawie mojego libretta, do znakomitej muzyki Sławka Kupczaka, powstało Oratorium “Cud niedokonany, czyli Wielki Odpust w Kalwarii Pacławskiej ’39” wykonane na inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE RZESZÓW 2018 w Sali Filharmonii Podkarpackiej (dyr. Łukasz Wódecki, soliści: Naira Ayvazyan, Michał Sławecki, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego w Rzeszowie, produkcja Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie)

LITERACKO

KOŁO KWINTOWE – książka, wydawnictwo WAB /czerwiec 2009/. Książka nominowana do dolnośląskiej nagrody WARTO w lutym 2010 roku w kategorii – literatura

ZEMSTA JEST KOBIETĄ – opowiadanie w antologii, wydawnictwo JanKa /grudzień 2011/